Apa itu Pengasingan Diri, Kuarantin dan Penjarakan Sosial? | Istilah Pandemik

Catat Ulasan

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

Sejak kemunculan Pandemik Covid-19 akhir tahun 2019, kita telah terbiasa mendengar tiga istilah ini setiap hari. Istilah yang saya maksudkan adalah pengasingan diri, kuarantin dan penjarakan sosial. Tetapi ramai di antara kita tidak tahu apa perbezaan sebenar antara istilah ini. Kita cenderung terkeliru. Semua istilah ini menyampaikan idea yang berbeza dan berkait rapat tetapi tidak sama. Melalui artikel hari ini, kita akan meneliti makna istilah ini secara satu persatu dan cuba menentukan apa yang disimpulkan oleh ketiga-tiga istilah ini.

Penjarakan Sosial

Pada saat ini, kita semua telah menyadari bahawa virus Covid-19 menyebar melalui kontak antara manusia. Oleh itu, penjarakan sosial adalah langkah awal yang dapat menghentikan penyebaran virus. Jarak sosial bermaksud menjauhkan diri dari orang lain. Ini akan membentuk langkah keselamatan dua arah dengan cara ini - jika anda telah dijangkiti maka orang lain tidak akan dijangkiti dari anda dan jika anda tidak dijangkiti, anda akan tetap selamat. 

Apa itu Penjarakan Sosial, Kuarantin dan Pengasingan Diri? | Istilah Pandemik 1

Pada dasarnya tindakan ini adalah memotong rantai jangkitanyang biasanya digunakan oleh virus untuk menyebarkan jangkitan. Penjarakan sosial juga merujuk kepada pemeliharaan jarak fizikal antara satu sama lain walaupun anda harus pergi ke suatu tempat. Jarak sosial berlaku untuk setiap individu - sama dijangkiti virus covid atau tidak. Ini adalah amalan keselamatan umum yang harus sebagai pelindung keselamatan untuk menjauhkan diri dari jangkitan virus.

Jarak minimum yang perlu dijaga antara dua individu mengikut norma jarak sosial yang standard ialah 6 kaki atau 2 meter. Ketika berada di mana-mana tempat membeli-belah atau tempat lain yang mempunyai banyak orang, menjadi kewajiban untuk mematuhi prinsip ini. Lebih-lebih lagi, mengelakkan sebarang jenis perhimpunan awam di mana-mana tempat juga merupakan amalan praktik menjauhkan diri dari sosial.

Penjarakan sosial ia adalah satu-satunya cara yang ada saat ini untuk keluar dari belenggu jangkitan.

Kuarantin

Kuarantin sebenarnya merujuk kepada jangka masa 14 hari. Ia bermaksud diasingkan dari yang lain selama 14 hari. Persoalannya muncul, siapakah orang yang memerlukan kuarantin?

Orang-orang yang telah bersentuhan / kontak rapat kepada sesiapa sahaja yang dijangkiti covid-19 perlu dikuarantin. Sekiranya anda menghadapi gejala seperti batuk dan selsema, demam dan lain-lain yang biasanya berkaitan dengan covid-19, maka anda harus berada dalam kuarantin. Itu merujuk kepada kenyataan bahawa jika anda mendapat kontak yang mencurigakan dan ada kemungkinan sedikit pun anda mungkin terkena jangkitan, anda harus dikuarantin.

Apa itu Penjarakan Sosial, Kuarantin dan Pengasingan Diri? | Istilah Pandemik 2

Dalam tempoh kuarantin, pemeriksaan gejala dan suhu berulang-ulang kali akan dilakukan. Ini adalah tempoh pemeriksaan yang kritikal. Sekiranya kita mengambil tahap hierarki maka ini adalah tahap jarak sosial yang seterusnya. Pada tahap ini semua norma jarak sosial harus berlaku dan seiring dengannya orang tersebut juga perlu diperhatikan.

Sekiranya dalam masa 14 hari keadaan kesihatan seseorang bertambah buruk dan dilihat mengalami gejala serius, orang tersebut perlu dirawat sebagai pesakit covid. Sekiranya tidak ada gejala yang timbul maka menjadi jelas bahawa orang tersebut tidak dijangkiti. 

Sepanjang tempoh ini, anda juga harus menjauhkan diri dari semua anggota rumah tangga. Dikuarantin tidak bermaksud anda sudah dijangkiti, ini adalah fasa penangguhan. Oleh itu anda boleh mempunyai harapan positif.

Pengasingan diri

Istilah ini berlaku hanya untuk orang-orang yang telah diuji positif covid. Pengasingan merujuk kepada pemisahan sepenuhnya individu yang terjangkiti dengan orang lain. Hanya petugas kesihatan yang lengkap memakai alat pelindung diri, yang boleh mendekati orang-orang ini. 

Apa itu Penjarakan Sosial, Kuarantin dan Pengasingan Diri? | Istilah Pandemik 3

Bercakap mengenai susunan hierarki, dan pengasingan diri terletak pada kedudukan paling tinggi dalam hierarki ini. Norma pengasingan diri jauh lebih ketat daripada fasa lain. Tidak ada yang dibenarkan untuk berkongsi tempat tinggal atau objek dengan orang yang dijangkiti. Bilik mandi pun tidak boleh dikongsi bersama. Pengambilan ubat-ubatan yang kerap dan rawatan yang sesuai dapat menyembuhkan orang itu sepenuhnya dan oleh itu tidak ada alasan besar untuk risau.

Sekiranya anda seorang pesakit penyakit gaya hidup lain seperti diabetes yang boleh bertindak sebagai faktor morbiditi yang kuat sekiranya berlaku jangkitan covid, maka anda mesti masuk ke pusat rawatan yang lebih khusus. 

Istilah yang berkaitan dengan pandemik memang membingungkan dan banyak orang cenderung menggunakannya dengan cara yang salah. Tetapi masing-masing mempunyai makna tersendiri yang pasti jelas melalui artikel ini. 

Apa itu Penjarakan Sosial, Kuarantin dan Pengasingan Diri? | Istilah Pandemik 4

Semoga kita terlindung dari penyakit ini dan bebas dari pandemik ini. Apa yang penting pada ketika ini kita seharusnya bersama menyokong dan menjayakan inisiatif kerajaan dalam Program Imunisasi Covid-19 Kebangsaan. Kita harus mengambil vaksin untuk menjadikan tubuh kita lebih imun kepada komplikasi yang di sebabkan oleh virus ini. 

Artikel disediakan oleh:-

testimoni
Dasir Rounin

Admin ghairah menulis untuk melempiaskan buah fikiran sebagai manfaat kepada pembaca kerana "Sebaik-baik manusia diantaramu adalah yang paling banyak manfaatnya bagi orang lain." (H.R. Bukhari).

BLOG PRODUK SERVIS

Artikel Terkait

Catat Ulasan