Kepentingan Minum Air Terhadap Badan Manusia

Catat Ulasan

Lebih daripada 60% komposisi badan seorang dewasa adalah air. Air sangat penting untuk sistem badan. Manfaatnya terhadap badan kita tersangatlah banyak. Berikut kepentingan meminum air terhadap badan manusia

dasirrounin kepentingan air2

Meningkatkan Keupayaan Fungsi Otak

Otak anda banyak bergantung pada air. Terdapat dua peranan utama yang dimainkan air dalam mengekalkan fungsi otak agar lebih stabil. Pertama, otak memerlukan air untuk pertukaran nutrien. Oleh itu, apabila otak anda mempunyai simpanan air yang mencukupi, ia dapat berfungsi dengan lebih baik dan dengan itu anda dapat berfikir dengan lebih baik dan mengingat dengan lebih baik. Air juga penting untuk penyingkiran toksin dari otak. Dengan kurang toksin otak anda berfungsi lebih cepat. Kepekatan dan kewaspadaan yang lebih baik akan terjamin apabila sel-sel otak terhidrat. Sel-sel otak yang kekurangan air adalah salah satu penyebab berpotensi untuk membuatkan anda stress.

Faktor Sokongan Terhadap Buah Pinggang

Anda sudah pasti pernah mendengar penyakit batu karang di buah pinggang. Minum banyak air menghentikan pengumpulan batu di buah pinggang. Bukan hanya pencegahan, minum air yang mencukupi juga memastikan pembuangan batu yang sudah terkumpul di buah pinggang. Air adalah medium yang sangat baik untuk membuang toksin. Lebih baik minum air mineral. Anda juga boleh minum air yang disuntik dengan jus lemon untuk fungsi detoksifikasi yang lebih baik.

Menurunkan Berat Badan

Terdapat banyak teori yang terbukti yang menunjukkan bahawa minum air pada kadar yang mencukupi sangat membantu dalam mengurangkan berat badan dan mengurangkan kalori anda. Banyak pakar diet menyarankan pelanggan mereka untuk mengambil lebih banyak air daripada biasa, ketika melakukan diet. Sebenarnya, air bertindak sebagai penekan nafsu makan semula jadi dan apabila anda kurang selera makan, anda cenderung untuk makan sedikit dan tidak akan mengumpulkan kalori tambahan. Minum air sejuk bertindak sebagai kaedah terbaik untuk membakar kalori tambahan, kerana badan anda menghabiskan tenaga tambahan untuk menaikkan suhu air ke suhu badan anda.

Mencegah Sakit Kepala

Dehidrasi adalah salah satu penyebab kepada sakit kepala. Ketidak seimbangan cecair boleh menyebabkan sakit kepala sehingga merosakkan saraf. Walaupun anda mengalami cirit-birit dan kehilangan banyak cecair dari badan anda, kesan selepas itu adalah sakit kepala yang luar biasa. Air sebenarnya dapat menenangkan kepala anda yang berdenyut dan menenangkan fikiran.

dasirrounin kepentingan air

Kulit Kelihatan Lebih Muda

Siapa yang mahu kelihatan lebih tua? Sudah tentu tiada yang mahu. Penuaan memang tidak dapat dielakkan tetapi tanda-tanda kedut pada kulit anda perlu dielakkan. Salah satu kaedah terbaik di mana anda dapat mengekalkan kulit yang sihat dan kelihatan lebih muda adalah dengan memenuhi keperluan cecair badan dan tentu saja kulit. Minum sekurang-kurangnya 4 liter air setiap hari sangat baik bagi kulit anda. Kulit kering adalah penyebab utama kulit kusam, rosak dan berkedut. Air adalah pelembap semula jadi terbaik yang anda dapati. Ia menghidrat kulit dari dalam. Bukan hanya air kosong tetapi anda juga dapat meningkatkan pengambilan cecair dalam bentuk lain seperti mengambil banyak buah-buahan dan sayur-sayuran yang mempunyai kandungan air yang tinggi.

Menghilangkan Toksin Dalam Badan

Keadaan yang paling ditakuti untuk tubuh mungkin adalah pengumpulan produk yang tidak diingini yang seharusnya tidak ada di dalam badan. Air adalah agen detoks serba guna yang membantu tubuh menyingkirkan toksin yang tidak diingini. Proses detoksifikasi ini melegakan setiap sel dari tekanan oksidatif yang menumpuk akibat pengumpulan spesies oksigen reaktif. Air detoks adalah air biasa yang dicampurkan dengan beberapa makanan anti-oksidan seperti jus lemon atau buah-buahan untuk tujuan menyingkirkan toksik dalam badan. Lebih-lebih lagi, air bertindak sebagai media buang air besar dari badan. Penyaluran toksin yang betul dari badan adalah mustahak.

Mengurangkan Sakit Sendi

Minum banyak air sebenarnya dapat memastikan sendi anda dilincirkan dengan baik dan oleh itu dapat mengelakkan sakit sendi. Akhirnya toksin yang dikeluarkan oleh air dari badan mengurangkan sakit sendi. Sering kali gout boleh berlaku akibat pengumpulan kristal toksik dan asid urik pada sendi. Air membantu menyingkirkan komponen ini dan seterusnya menyahtoksin badan anda dan akhirnya melegakan kesakitan yang teruk. Oleh kerana minum air adalah cara yang baik untuk meningkatkan imuniti, ia berkesan untuk mengurangkan sakit sendi. Minum air g juga dapat menyembuhkan gejala lain dari artritis reumatoid termasuk pening dan sakit kepala. Pengambilan air yang mencukupi juga dapat menjauhkan gout dan osteoartritis. Ia juga menyembuhkan kecederaan sendi dengan menjaga pelinciran sendi. Penghidratan juga merupakan kunci untuk mengurangkan kecederaan dan kesakitan sendi.

Ribuan orang boleh hidup tanpa cinta tetapi tidak pernah ada yang dapat hidup tanpa minum air. Oleh itu, minum air adalah penting untuk gaya hidup sihat. Apabila anda minum banyak air, semua organ anda akan berterima kasih kepada anda cara mereka sendiri iaitu dengan menjalankan fungsi masing-masing menurut aturan yang ditetapkan. Jadi minum air dan kekal hidrat. Sudahkah anda minum air hari ini?

Jika anda menemui manfaat dari artikel diatas, silakan share :-

Artikel Terkait

Catat Ulasan