5 Tips Untuk Kekal Bermotivasi Dalam Melakukan Pekerjaan

2 ulasan

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

Dalam kehidupan kini, adalah sangat sukar untuk mengekalkan diri sentiasa bermotivasi. Banyak perkara yang akan menganggu-gugat motivasi anda. Jadi berikut adalah antara beberapa cara untuk mengekalkan motivasi diri supaya anda dapat mengurus masa dengan baik dan mencapai apa yang anda inginkan.

Lakukan apa yang anda boleh dan berhenti bimbang tentang apa yang tidak dapat anda lakukan 

Ada beberapa perkara yang dapat anda kawal dan ada beberapa yang diluar kawalan anda. Jangan bimbang dengan keadaan di luar kawalan anda. Jangan biarkan diri anda menjadi sangat emosional sehingga boleh mengganggu motivasi diri anda. Itu tidak akan berfungsi dengan baik tetapi dengan tindak balas pantas anda, masalah akan dapat diselesaikan dengan cepat. lakukan dahulu apa yang anda boleh lakukan.

Bergaul dengan orang yang selalu berfikiran positif

Untuk mengekalkan motivasi diri, anda perlu mengelakkan bergaul dengan orang negatif kerana ia akan mempengaruhi semua perkara yang anda lakukan.Hal ini akan menyukarkan usaha anda untuk mencapai matlamat. Oleh itu, duduk dan berbincanglah dengan orang-orang yang positif kerana ini akan memberi kesan yang baik bagi anda untuk mengekalkan motivasi diri untuk meneruskan pekerjaan dan mencapai matlamat anda. Sekiranya anda terjerumus ke perbincangan yang menjuruk ke arah negatif, caranya adalah dengan mengganti perbualan dengan sesuatu yang lebih produktif.

Belajarlah dari kesilapan dan jangan mengulanginya

Jika anda gagal merancang, anda sebenarnya merancang untuk gagal. Setiap orang melakukan kesilapan, tetapi dengan kesilapan itu juga dapat menjaga motivasi diri dengan mengubah keadaan dan mengajar kita untuk menjadi lebih baik. Caranya adalah dengan membuat penilaian kendiri yang berterusan dan  menanganinya dengan cara yang berbeza daripada sebelumnya. Amat  perlu dituliskan nota-nota penting, supaya apabila anda menghadapi masalah, anda dapat memikirkan cara terbaik untuk mengatasinya. 

Membuat perancangan awal 

Apabila anda meluangkan masa untuk merancang, anda membiarkan diri anda berfikir secara keseluruhan dari awal hingga akhir. Ini dapat mencetuskan idea meningkatkan produktiviti dan dapat menghasilkan karya yang hebat. Setelah anda mempunyai perancangan yang baik untuk dilaksanakan pada masa yang sama anda dapat mengekalkan motivasi diri untuk melakukannya. Dengan kata lain, anda serius melakukannya. Untuk mengekalkan motivasi diri lebih banyak adalah dengan menyenaraikan tugas yang anda perlu lakukan malam sebelumnya. Tiga perkara paling penting yang perlu anda selesaikan pada keesokan harinya dan mulakan dengan yang pertama.

Raikan kejayaan anda.

Tidak kira seberapa kecil atau besarnya ganjaran diri memainkan peranan penting dalam mengekalkan motivasi diri. Oleh itu, beri ganjaran kepada diri anda setiap kali anda dapat mencapai apa yang anda mahukan. Raikan dengan cara anda sendiri, boleh jadi ana bercuti, ada membeli sesuatu. Dengan penghargaan terhadap diri anda sendiri, anda akan lebih bermotivasi untuk melakukan sesuatu yang lebih baik. Sebagai penutup dengan berfikiran positif, ia akan membantu anda menghasilkan sesuatu yang lebih baik dalam kehidupan anda. 

dasirrounin - 5 tips kekal bermotivasi


Anda belajar sesuatu. kongsikan di ruangan komen:- 

Artikel disediakan oleh:-

testimoni
Dasir Rounin

Admin ghairah menulis untuk melempiaskan buah fikiran sebagai manfaat kepada pembaca kerana "Sebaik-baik manusia diantaramu adalah yang paling banyak manfaatnya bagi orang lain." (H.R. Bukhari).

BLOG PRODUK SERVIS

Artikel Terkait

2 ulasan

  1. tipsnya patut dicoba untuk memacu semangat dan produktivitas dalam berkarya, terutama belajar dari kesalahan dan memilih lingkar pertemanan yang positif

    BalasPadam
  2. @Gustyanita Pratiwi
    Iya..kekal bermotivasi ya.

    BalasPadam

Catat Ulasan